بیماری هاپزشکی و سلامت

خواب الودگی زیاد نشانه چه بیماری است؟

خواب آلودگی شدید وضعیتی است که در آن فرد با وجود اینکه به میزان کافی خوابیده، باز هم در طول روز احساس می کند که به خواب بیشتری نیاز دارد. از علائم این مشکل می توانیم به سردرد، کم انرژی بودن، چرت زدن مکرر در روز، از دست دادن اشتها، ناتوانی در بیدار شدن بعد از خواب شبانه و… اشاره کنیم. گاهی این اختلال می تواند نشان دهنده علائم یک عارضه در بدن باشد. برای اینکه بدانیم خواب الودگی زیاد نشانه چه بیماری است، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پرخوابی اولیه

در برخی موارد خواب آلودگی زیاد به تنهایی یک بیماری بوده و درواقع نشان دهنده عارضه دیگری نیست که به آن پرخوابی اولیه گفته می شود. این بیماری ها عبارتند از:

نارکولپسی نوع ۱: این عارضه با کاتاپلکسی (ضعف شدید عضلات) رخ می دهد. درواقع فرد در بعضی مواقع که هیجانات زیادی از جمله شادی یا غم را تجربه می کند، دچار ضعف در بعضی از عضلات خود می شود و ممکن است به زمین بی افتد. در این حالت فرد از هوش نمی رود.

این اختلال به دلیل سطح پایین مایع مغزی و هیپوکرتین که به آن اورکسین نیز گفته می شود، رخ می دهد. هیپوکرتین یک ماده شیمیایی در مغز بوده که یکی از مسئولیت های آن بیداری در انسان است. این عارضه از سنین ۱۰ تا ۲۵ سالگی شروع می شود که می تواند علائمی همچون توهم و فلج خواب را نیز در پی داشته باشد.

نارکولپسی نوع ۲: این مدل با کاتاپلکسی همراه نیست و معمولا در دوران نوجوانی شروع می شود.

سندرم کلاین لوین: اغلب پسران نوجوان دچار سندرم کلاین لوین می شوند. این عارضه با اختلالات روانی و رفتاری بروز پیدا می کند و افراد با ابتلا به آن دچار پرخوری و پرخوابی می شوند.

پرخوابی ایدیوپاتیک: افرادی که مبتلا به این اختلال می شوند اغلب حتی با وجود خواب کافی نیز صبح ها به سختی از رخت خواب بیرون می آیند و در طول روز احتیاج زیادی به خواب پیدا می کنند. هنوز علت این مشکل مشخص نشده است.

پرخوابی ثانویه

پرخوابی ثانویه به زمانی گفته می شود که فرد به علت ابتلا به یک بیماری، دچار خواب آلودگی شدید شود. این بیماری ها شامل موارد زیر می شوند.

صرع: افرادی که به این عارضه مبتلا هستند ممکن است شب ها در خواب دچار تشنج شوند. این موضوع باعث کم خوابی و در نتیجه خواب آلودگی آن ها در طول روز می شود.

آپنه خواب: آپنه خواب به این معنی است که تنفس شخص در طول خواب شبانه چندین بار به مدت خیلی کوتاه قطع شده و مجدد آغاز می شود. یکی از علائم این بیماری احساس نیاز به خواب بیش از حد در روز است.

چاقی: یکی از علل پرخوابی افراد می تواند چاقی باشد. سلول های چربی که منجر به چاقی افراد می شوند، پروتئینی به نام سیتوکین را در بدن تولید می کنند. این پروتئین  باعث می شود شخص احساس خواب آلودگی زیادی را تجربه کند.

پارکینسون: یکی از علائم این بیماری خواب آلودگی شدید در افراد است که البته گاهی به دلیل داروهایی که مصرف می کنند نیز می تواند بیشتر شود.

مالتیپل اسکلروز: این بیماری که به نام ام اس شناخته شده است، می تواند منجر به این شود که افراد احساس خواب آلودگی زیادی داشته باشند.

آنسفالیت: آنسفالیت یک عفونت است که باعث التهاب حاد بافت مغز می شود. از علائم این بیماری می توانیم به میل شدید افراد به خوابیدن اشاره کنیم.

کم کاری تیروئید: افراد مبتلا به این عارضه، دچار پرخوابی می شوند و ممکن است گاهی آنقدر احساس نیاز به خواب پیدا کنند که اصلا قادر به بیدار ماندن نباشند.

علت خواب آلودگی

در ادامه لیستی از بیماری هایی را که منجر به پرخوابی ثانویه می شوند به شما معرفی خواهیم کرد.

سندرم فاز تاخیری خواب: در این بیماری افراد شب ها به سختی می خوابند و صبح ها نیز به سختی بیدار می شوند. درواقع اشخاصی که به این عارضه مبتلا هستند، ساعت خواب یا همان ساعت بیولوژیکی بدن شان دچار اختلال می شود و علائمی مانند خواب آلودگی در آن ها بروز پیدا می کند.

آتروفی سیستم چندگانه: این بیماری یک اختلال عصبی بوده که یکی از عوارض آن میل بیش از اندازه به خواب است.

دیستروفی میوتونیک: کسانی که این عارضه در بدن شان به وجود می آید، عضلات شان تحلیل رفته و ضعیف می شود. این بیماری می تواند باعث خواب آلود شدن آن ها شود.

اختلالات خلقی: بیماری های اعصاب و روان از جمله افسردگی، اختلال دو قطبی و افسردگی فصلی می توانند منجر به این شوند که افراد میل شدیدی به خوابیدن پیدا کنند.

ضربه مغزی: وقتی مغز انسان دچار تکان شدیدی می شود ممکن است دچار علائمی همچون خواب آلودگی شود.

تومور: گاهی علت نیاز شدید به خواب می تواند به علت وجود یک تومور در بدن انسان باشد.

سایر بیماری ها

در بعضی موارد علت احتیاج زیاد و بیش از حد افراد به خواب می تواند نشان از بروز بعضی بیماری ها باشد. در ادامه لیستی از آن ها را به شما ارائه می دهیم.

  • سندرم پاهای بی قرار
  • زخم معده
  • بیماری مزمن کبد
  • بیماری آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل
  • آنسفالومیلیت میالژیک یا سندرم خستگی مزمن
  • بیماری بازگشت اسید به مری

نتیجه گیری

در بعضی موارد خواب آلودگی مداوم می تواند به این دلیل باشد که فرد در طول شبانه روز به میزان کافی نمی خوابد. به همین دلیل وقتی دچار این مشکل شدید بهتر است که برنامه ریزی دقیقی برای ساعت خوابیدن و بیدار شدن تان انجام دهید و سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید. اما اگر احساس می کنید میل شما به خوابیدن از حالت نرمال خارج شده است، حتما به یک پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید. به نظر شما خواب الودگی زیاد نشانه چه بیماری است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا